نتایج جدیدترین نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد که فیلترینگ اینستاگرام نتوانسته مانع از استفاده گسترده کاربران ایرانی از این پلتفرم شود.

اینستاگرام

به گزارش همشهری آنلاین، براساس آخرین گزارش ایسپا، باردیگر شکست سیاست فیلترینگ را نشان می‌دهد؛ چون کاربران ایرانی هنوز پلتفرم‌های خارجی فیلترشده را به نمونه‌های ایرانی ترجیح می‌دهند.

نتایج جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد ۸۲/۲ درصد ایرانیان حداقل از یکی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. در این نظرسنجی که در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ به شیوه مصاحبه حضوری با ۳,۹۹۰ نفر از ایرانی‌ها انجام شده، میزان استفاده از اینستاگرام بیشتر از سایر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بوده است.

براساس نموداری که در گزارش ایسپا منتشر شده، روند میزان استفاده از این شبکه اجتماعی در خرداد ۱۴۰۱ که اینستاگرام فیلتر نبوده، ۷۱ درصد بوده است. در دی‌ ۱۴۰۲ این میزان ۴۶/۵ درصد بوده؛ اما در شهریور امسال به ۵۰/۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این نظرسنجی، میزان استفاده کاربران از پلتفرم‌های مختلف داخلی و خارجی بررسی شده و پس از ایسنتاگرام، پیام‌رسان تلگرام است که با ۳۹/۳ درصد بیشترین میزان استفاده را داشته است. واتس‌اپ نیز با ۳۳/۳ درصد استفاده در رتبه سوم این فهرست قرار دارد.


میزان استفاده از پلتفرم‌های ایرانی پس از فیلترینگ افزایش پیدا کرد

در میان پلتفرم‌های ایرانی نیز، ایتا ۲۸/۹ درصد و روبیکا ۲۸/۵ درصد و بله ۹/۷ درصد استفاده دارند. نمودار روند میزان استفاده از پلتفرم‌های بومی نشان می‌دهد، میزان استفاده از ایتا و روبیکا و بله پیش از فیلترینگ (خرداد ۱۴۰۱) کمتر از ۱۰ درصد بوده؛ اما از اسفند ۱۴۰۱ رشد در میزان استفاده از آن‌ها دیده شده است. درحال‌حاضر، این سه پلتفرم بیشترین میزان استفاده را در سال‌های فعالیتشان دارند.

اینستاگرام صدرنشین شبکه‌های اجتماعی در ایران شد | افزایش استقبال از پلتفرم‌های ایرانی

کد خبر 885481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha